El disseny de la bellesa interior

Al showroom que aquesta firma catalana té a l’Eixample de Barcelona conviuen present, passat i futur. Les fotos de models de formes sinuoses, purament femenines, dels anys 70, fetes pel mític fotògraf David Hamilton, amb les actuals amb noies menys voluptuoses que llueixen les darreres propostes de bany d’Andrés Sardà. Culottes i sostenidors delicats, elegants i sobris, amb encaixos subtils dissenyats fa 120 anys, cohabiten penja amb penja amb altres models més festius, de colors llampants i encaixos més dinàmics. Col·leccions ja presentades que recorden com serà el futur proper, amb noves col·leccions en procés de gestació al pis de dalt que encara no han nascut.

Des que aquesta empresa va deixar de fer mantellines als anys 60 perquè les dones les portessin a església, Andrés Sardà s’ha convertit en un sinònim de plaer i de luxe, de disseny i de sobrietat. De feminitat. La seva roba, sensual i delicada, innovadora, amb encaixos elàstics, caixmir i altres teixits poc habituals a la llenceria, es troba a les millors botigues de tot el planeta.

(entrevista a Núria Sardà, publicada al Plaers del diari Avui el 20 de desembre del 2009)

Núria Sardá. Fotos: Jordi Play

Núria Sardá. Fotos: Jordi Play


D’aquí poc temps, la darrera col·lecció que ha presentat aquesta firma per a l’estiu 2010 començarà a colar-se als aparadors de mig planeta.

Núria Sardà: És una col·lecció de contrastos,  tant en bany com en corseteria. I a la desfilada de presentació a Cibeles que vam fer ho vam voler escenificar amb una alegoria del dia i la nit, que és també el lema principal de la col·lecció. I purament amb el que són les prendes hem volgut transmetre aquests contrastos amb jocs de transparències i opacitats, de formes i colors, de materials. A la desfilada, per exemple, també vam barrejar roba interior i de bany. Volíem portar els contrastos a l’extrem.

Per què dia i nit, nit i dia?

Perquè és el més oposat. I també perquè és una col·lecció que pots portar nit i dia. El bany, per exemple, no tan sols és per anar a la platja, sinó que pots fer servir moltes prendees per vestir la dona de nit. Hem volgut proposar una col·lecció el més versàtil possible, que la dona la pugui interpretar i utilitzar al seu gust, com ella vulgui. Per això volem una mica esborrar les diferències entre només bany o només moda íntima, perquè, de fet, cada cop són menys marcades. Aquesta temporada volíem potenciar això, que la nostra moda vesteixi la dona del dia a la nit.

En què treballeu ara?

Tenim una última col·lecció que encara no s’ha presentat, la d’hivern 2010, i estem treballant en una altra, al d’estiu 2011.

Ha de ser difícil això de viure al futur!

[Riu] Sí que ho és! De vegades et pregunten per la darrera col·lecció i no saps a quina es refereixen! Però hem de treballar així, tan avançats, si volem servir bé els nostres clients. Després del procés de creació, hi ha tota una feina tècnica de preparació de la col·lecció, d’escalatge de talles, d’elaboració de fitxes tècniques, de comandes, de modificacions per millorar els teixits.. Si no tenim molts de temps, tot això és impossible.

Quin són els teus estímuls a l’hora de crear una nova col·lecció?

Tot i res. El cert és que mai saps el que pot inspirar-te. El meu pare sempre diu que el més important per fer una col·lecció nova és que hagis acabat aquesta, en què treballes. No ho sé, arriba un moment quan acabes una temporada en què el cos et demana canviar, una altra cosa, que no saps mai què serà, però saps  que t’agradaria fer una altra cosa. I en aquesta necessitat de canvi és cert que tens estímuls o influències contínuament de coses, potser de manera inconscient, que veus veient al carrer, de coses que et diuen, de pel·lícules… El que intentem és no mirar els quaderns de tendències, perquè al final és el que fa tothom. I nosaltres creiem que és més interessant buscar el nostre propi camí, que, al final, està clar que és una interpretació pròpia que et porta més o menys al mateix lloc. Si estás ben connectat i estàs veient l’evolució, et porta al pas següent. El que és important és que sigui el teu proper pas següent.

Que tinguis una identitat pròpia

Exactament! Si només fas el que et diuen,  et quedes una mica ancorat en el que fa tothom. I nosaltres volem fer col·leccions pròpies molt diferents.  Intentem vendre als millors punts de de tot el món, on tenen una àmplia oferta procedent de tots els països, si volem competir-hi, hem d’aportar alguna cosa diferent, amb identitat pròpia.

Què hi ha darrera la llenceria Andrés Sardà?

Hi ha atenció i cura de la dona. Des del primer dia que el meu pare [Andrés Sardà) va començar a dedicar-se al negoci de la moda interior, va voler fer unes prendes dirigides a la dona, dedicades a ella, per tal que se sentís millor, que fos feliç portant aquesta roba.

La llenceria ens fa sentir millor?

Jo crec q sí. És una mica com si te’n vas a la perruqueria o et regales un petit plaer personal. Et fa sentir millor. I si vas ben vestit per dintre, es nota per fora també. Això no vol dir que hagis d’anar sexy ni que ho hagin de veure els altres. Justament, en general ningú no està veient la llenceria que portes, però tu et sents millor, i tenim comprovat que és realment així. També és cert que hi ha gent que té una major sensibilitat per a la corseteria que d’altra, igual que hi haa qui li agraden molt les sabates o les bosses de mà. A més, la nostra roba sempre ha buscat la qualitat global, tant amb el teixit com amb la moda i amb la comoditat; la roba interior és molt complicada perquè, a més de ser maca i que no molesti, compleix una funció física de suport, i ho ha de fer d’una manera molt lleugera. I és clar, apart que sigui funcional i còmoda, que tingui els millors materials, confeccionats de la millor manera possible.

I de tot això, n’és conscient la dona que compra llenceria Andrés Sardà?

Quan una dona entra en una botiga de luxe, veu la nostra roba, mira el preu i decideix comprar-la, vol dir que té un criteri propi, perquè nosaltres no som molt coneguts ni fem publicitat. Per tant, sap el que li agrada i el que no. I si decideix gastar-se 300 dòlars en un conjunt és perquè és independent econòmicament i sap escollir sense que li diguin que allò és el que toca o està de moda. També ens hem adonat que no sempre és una dona de poder adquisitiu alt. De vegades, ha de fer veritables esforços per poder comprar-se un conjunt nostre. Hi ha dones que ens expliquen que dediquen les seves pagues dobles a això, perquè pensen que és la millor manera de gastar-se-les. I això ens encanta, que hi hagi gent que tingui aquest gust per la nostra roba!

I ells, en regalen?

I tant. Els homes són molt bons clients. A ells els fa il·lusió regalar-la i a elles els agrada rebre aquests regals. Ells no miren tant els preus, són clients més fàcils, en aquest sentit. En ells, tot és purament il·lusió.

Homes i dones, compren el mateix?

Els homes prefereixen prendes més visuals. Opten per peces que els fa il·lusió que es posi la dona, més festives, en uns colors concrets, amb transparències, més sexy. Elles, en canvi, tenen més registres a l’hora de comprar. I poden agafar des de prendes molt còmodes i funcionals fins a d’altres més elegants, amb encaix/puntes.

Acabeu de treure una nova línia, Sardà by Andrés Sardà.

Fins fa poc teníem tres marques, Andrés Sardà, University i Risk, però després de la venda de l’empresa al grup belga de llenceria Van de Velde, vam decidir que apostaríem per reforçar la marca i fer-la més internacional. Per això vam apostar per concentrar-nos en dues marques, Andrés Sardà, el buc insígnia, i Sardà, que és la línia de difusió d’Andrés Sardà. I una recolza l’altra. Amb Sardà volíem arribar a més públic, amb una col·lecció més dinàmica. L’esperit és el mateix però Sardà és més fàcil, menys rotund. Són prendes potser més funcionals, amb un component una mica més jove, més portables. On es treballen els brodats de manera més divertida.

La darrera col·lecció de Sardà ret homenatge a Barcelona. Raval, Amigó…

Hem escollit noms que tenen que veure amb la ciutat. En aquesta ocasió eren barris; la de l’estiu l’hem batejada a partir dels parcs, Güell, Ciutadella, i la col·lecció d’hivern 2010 seran teatres, com ara Condal, Tívoli, Beckett. Volem buscar el joc de Barcelona a Sardà.

Per què?

Perquè estem orgullosos de Barcelona. És la nostra ciutat i és, a més, una ciutat molt especial. Tota la gent que ve de fora al·lucina amb ella. I aquest vincle entre Barcelona i Andrés Sardà que sempre ha estat molt fort, ara el volem potenciar i comunicar-lo dintre de la col·lecció.

La llenceria és gairebé una passió heretada.

De petits, a casa, el cert és que no vam viure gaire el que era l’empresa. Només a l’estiu, quan arribava la maleta dels banyadors i venien totes les meves cosines a casa a emprovar-se’ls. Aleshores sí que sabíem que havia tret una nova col·lecció, però ho vivíem des de fora. I la meva idea era no treballar mai a l’empresa familiar.

Doncs… hi portes 20 anys.

És molt de temps, tota una vida. I això que no em sentia especialment atreta pel món de la moda. Vaig marxar a treballar fora i el meu pare una vegada em va dir que tenien una plaça vacant a París, de venedor. Vaig decidir acceptar la feina, perquè no era aquí, a Barcelona, amb otthom, sinó fora de casa i, a més, m’agradava viatjar i els idiomes. Però quan vaig entrar,  no era París, sinó ¡Dusseldorf! [Riu]

Quin canvi!

El xoc va ser bastant fort! Francès encara en sabia una mica però, d’alemany, no en sabia res! Al final va ser divertidíssim, Alemanya em va encantar, vaig aprendre alemany, i després d’estar-me uns anys allà, vaig marxar a França com a resposable d’ exportació.  Aleshores el pare ens va dir que era molt important la creació dintre de l’empresa familiar,  que era la nostra força, i que algú de la família havia de posar-s’hi. I com que jo portava molts anys treballant en exportació i coneixia molt bé el nostre mercat i la competència, m’ho va oferir. I aquí estem.

El teu pare encara hi treballa, a l’empresa?

El meu pare ha fet 80 anys! Ja li toca descansar.  Té sis fills dels quals quatre estem a l’empresa. El juny passat vam vendre l’empresa al grup belga Van de Velde i des d’aleshores ell està com a assessor, però no porta res del dia a dia. Saps la història de l’empresa, oi?

L’empresa familiar feia mantellines. Quan va deixar de ser obligatori portar-ne a les esglésies, el meu pare i els seus germans van decidir que farien roba interior femenina per poder aprofitar tot l’encaix que tenien. El compraven a França, de fet, perquè ell és enginyer textil i sempre ha buscat l’excel·lència, per això buscava les millors fàbriques i els demanava reptes. Per exemple, vam ser els primers a incorporar elasticitats en l’encaix, i cashemere, cotons, i això només es podia fer amb els més punters dels mercat mundial.

On es troben les peces d’Andrés Sardà?

Venem en botigues de luxe detallistes a tot Europa, Estats Units, Emirats Àrabs, Líban i a alguns països d’Àsia.  I, curiosament, on més agrada la nostra proposta és a la part flamenca de Bèlgica. Aquella regió és un cas únic; és molt rica, amb poblets preciosos que tenen una qualitat de vida molt alta. Han sabut combinar indústries fortes amb un equilibri del benestar. I tot el que és luxe, els encanta, i els productes especials també. Nosaltres tenim un estil sobri, dins de tot, encara que introduïm colors i tal, les línies són bastant pures. I el tipus de roba que fem agrada molt. A Estats Units, per exemple, on venem més és a les costes, a Nova York i a San Francisco. I a Europa, a França i a Alemanya, a més de Flandes. També a Rússia

I tots tenim els mateixos gustos?

Hi ha sèries que poden agradar a tothom, però en general intentem equilibrar les col·leccions. Partim del nostre estil i anem introduint detalls que poden o no ser-hi, que es puguin treure i posar. El que no tenim són les mateixes talles.

No som estàndards?

Aquesta és una de les coses que val més diners de l’empresa:  adaptar el model i l’escalat de copes i talles que fem per poder vendre a tot arreu. Per poder vestir dones de diferents ètnies, hem de fer models que donin diferents capacitats, de manera que totes puguin escollir el model que més els agrada. Hi ha, però, algunes diferències estructurals. Per exemple, les dones asiàtiques  tenen els pits més junts que les occidentals.  De fet, hi ha una separació de dos centímetres menys entre mugró i mugró, i això ens obliga a adaptar els sostenidors. Fem un tallatge especial per a Àsia.

Quin és el proper pas per a la marca Andrés Sardà?

Hi ha tantes coses que ens agradaria fer… Vendre a les millors botigues del món, vestir gent d’aquella que dius ‘Ostres! m’encantaria que aquesta persona portés coses nostres’. De vegades les porten però no ho saps perquè no es veuen. De fet, tenim moltes clientes famoses i fa molta il·lusió , tot i que no ho diem perquè entenem que és una mica íntim. Hi ha algunes actrius, per exemple Julien Moore o Demi Moore, que ens han demanet prendes per a una pel·lícula. I la Mariah Carey va sortir fotografiada en roba interior i… era Andrés Sardà. També m’agradaria fer desfilades fora, com ara a París.

I per quan una línia de moda interior masculina?

Doncs mira, és una cosa que ens han demanat molt! Tants anys que ha estat el meu pare a l’empresa i els meus germans.. Gairebé els la devem. I sempre ha estat una demanda, però ara per ara penso que hem de tirar endavant, tal i com estem, i potser més endavant apostar per una línia d’home.

Potser és més avorrida que la de dona…

Ara és avorrida però podria arribar a tenir molt de joc. Durant anys, la roba d’home també ha sigut molt avorrida i després,  poc a poc, ha anat canviant. Potser la roba interior ha trigat una mica més però crec que també anirà en aquesta tònica, de fet bany i moda íntima.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s